Verslagen

VERSLAG MUSICAL ‘GOODBYE NORMA JEANE’

Share

Door de subsidiebesparingen in de cultuursector worden theatergezelschappen gedwongen out of the box te denken en de veilige cocoon van de grote schouwburgen achter zich te laten. Met kleinere, maar strakke producties worden nu ook de cultuurcentra van provinciesteden aangedaan. Voorzitter Herwig had vorig jaar opgemerkt dat Judas Theaterproducties een kleine, maar fijne musical aan het klaarstomen was over de laatste avond van filmdiva Marilyn Monroe (1926-1962), met de toppers Ann Van den Broeck, Anne Mie Gils en Michiel De Meyer in de hoofdrollen. Bedoeling was om na try outs in het Antwerpse in de eerste maanden van 2018 de boer op te gaan. VZW Cultuurkruis sprong op de kar en haalde een primeur binnen; voor het eerst zou in de regionale driehoek Deinze-Oudenaarde-Waregem een professionele musical op de bühne worden gebracht ! Toen mannelijke hoofdroller Michiel De Meyer op de dag der Onschuldige Kinderen 2017 (28 december 2017) dan ook nog de 4de editie van Steracteur Sterartiest won, was de zaal meteen uitverkocht.

Musicals verhouden zich tot populaire muziek als opera tot het klassieke werk. You love it or you hate it. Wat het zou worden, was dus ook voor VZW Cultuurkruis eventjes afwachten. De professionaliteit echter waarmee ’s namiddags de set werd opgesteld en sound and vision werden uitgetest, deed het beste verhopen.  Tot 10 minuten vóór de deuren openden, deden Ann, Anne Mie en Michiel nog een doorgedreven soundcheck. Het was de voorbode van wat de musicalopvoering zelf zou worden: professioneel, doorleefd, en zonder al die nodeloze frulletjes, vaak storend-kenmerkend voor grote bombarie-producties. Geen groot live orkest, alleen een piano en een trompet. Geen uitgebreide cast, maar drie klasse-acteurs. Geen kostuumwissels met schitterende jurken, maar eenvoudige en functionele plunjes.

   

In Goodbye, Norma Jeane stonden Ann Van den Broeck (Marilyn Monroe) en Anne Mie Gils (Norma Jeane Baker en haar moeder Gladys) - twee van Vlaanderens bekendste musicalactrices - ‘naakt’ te spelen, zonder franje. Van den Broeck was geloofwaardig als de onzekere vamp Marilyn, die langzaam maar zeker haar ondergang tegemoet gaat. In de Mastbloem etaleerde ze op verpletterende wijze haar acteer- én zangtalent. Ook tegenspeelster Gils stond duidelijk op de eerste rij toen beide gaven werden uitgedeeld.  En, de jonge Michiel De Meyer, die de mannelijke rollen vertolkte, had zich doorheen de reeks opvoeringen van de musical op het niveau gehesen van beide vrouwelijke coryfeeën.

Ook voor VZW Cultuurkruis was het boeken van deze act even uit de eigen comfort zone treden. Dat de meeste aanwezigen Goodbye Norma Jeane hadden weten te smaken, was een riem onder het hart. Moe, maar tevreden sloot voorzitter Herwig om 03u00 de deuren van CC De Mastbloem achter zich.  Voor hem doemde in het nachtelijke duister aan de overkant van de straat een (verkeerd geparkeerde ?) tent op.

Bekijk hier de foto's.

“Een zielroerende musical en warm pleidooi voor meer menselijkheid.” (Vlaams Musical Magazine)

 

 

VERSLAG DE SCHEDELGEBOORTEN - NU WEL !

Share

Muzikaal cabaret sloot ons 9de werkjaar af. Vooraleer de laatste act van 2017 het podium innam, viel VZW Cultuurkruis evenwel in de prijzen. De Kruishoutemse afdeling van ‘Vrouw & Maatschappij - CD&V politica’ - de grootste politieke vrouwenbeweging van het land - reikte haar eerste Oscarla Award uit aan VZW Cultuurkruis als meest vrouwvriendelijke lokale culturele speler. De programmatie 2018, waarin gestreefd wordt om vooral vrouwelijke artiesten naar de Mastbloem te halen, was the reason why. Het waren de lokale Vrouw & Maatschappij bestuursleden Eveline Delbaere en Lut Follens die de award uitreikten.

DSC 0879

Wouter van Lierde, Francis Wildemeersch, Danny Van Rietvelde en Saint-Marteau - alias de Schedelgeboorten - waren vervolgens aan beurt. Het kwartet beklaagde zich aanvankelijk wel eventjes over de eerder frisse temperatuur in de Kersoudemse cultuurtempel en over een niet zo smarte phone, maar na een afwachtende ronde van een tiental minuutjes vonden de heren en het publiek elkaar in een wollig-warme koestering.

Het is inderdaad eerst eventjes aarzelen om binnen te stappen in de koldereske wereld die de Schedelgeboorten creëren, maar eens je de swing aanvoelt en in de mood raakt, is daar snel de bevinding dat je als toeschouwer te maken krijgt met fijnzinnige teksten en rake humor.  De snelle onderlinge interactie, de mimiek, timing en frasering van woord, zang en geluid hebben de Schedelgeboorten bijgeschaafd tot een haast 100% perfectie die de show draagt en vaart geeft. Het deed trouwens deugd aan het reeds enigszins onregelmatig kloppende hart om te merken dat humor ook nog mogelijk blijkt te zijn zonder de vuilbekkerij die bon ton is geworden bij nogal wat stand-uppers.

De Schedelgeboorten slaan spijkers met koppen. Vakkundig lachen met de pijn van het zijn”, schreef De Standaard. Wie zijn wij om dit tegen te spreken ?  Bedankt Heren Schedelgeboorten ! Moe, maar tevreden sloot een tevreden voorzitter Herwig die nacht de deur van de Mastbloem achter zich. Op naar 2018 ! Dat wordt: ladies first !

Bekijk hier de foto's van het optreden.

VERSLAG STAN VAN SAMANG - LIVE !

Share

 

DSC 0078

Womanizer Van Samang zorgde voor een collectieve vrouwelijke hormonale opstoot die zaterdagavond 9 september 2017 in CC De Mastbloem te Kruishoutem. Van meet af aan manifesteerde de Vlaamse publiekslieveling in de wandelgangen die merkwaardige combinatie die hem eigen is, nl. een mix van minzame vriendelijkheid en 100 % professionalisme.  Vóór hij de stage beklom, warmde hij zich nog effe op met een aantal spurtjes in de coulissen om vervolgens de eivolle zaal in te pakken met een stomende show. Of hij nu in het Sportpaleis te Antwerpen staat, of in Kruishoutem of all places, het blijft hem om het even. Zijn missie blijft dezelfde: burn down da house !  Dat is wat hij deed; hij toverde met zijn vakkundig opgebouwde setlist de Mastbloem om in een kolkende, zwetende muziektempel. Toen hij zijn obligate toer deed doorheen de zaal, stond er dermate druk op de ketel dat we even vreesden voor de stabiliteit van het gebouw. De rasartiest rondde zijn verpletterende veroveringstocht af met een ware knock out door prijsbeesten als ‘I didn’t know’ en ‘Een ster’ op te sparen voor de bis. Stan venit, vidit, vicit. 

Bekijk hier de foto's.

SETLIST

  • Intro
  • A simple life
  • Junebug
  • Candy
  • One for the road
  • Ghosts
  • Sirens
  • Hang on
  • Explode
  • The load
  • Poison
  • Wacha gonna do ?
  • Rush
  • Summerbreeze
  • Goeiemorgen
  • Scars

BIS

  • I didn’t know
  • Een ster

 

VERSLAG JOHAN VERMINNEN - THEATERTOURNEE ‘TUSSEN EEN GLIMLACH EN EEN TRAAN’

Share

Voor het concert doken we nog ’s in de platenkast bij de letter ‘V’ en visten daaruit de LP’s ‘Verminnen verzameld’ (1975) met o.a. Daar gaat ze - en toen al - Laat me nu toch niet alleen, ‘Stilte als refrein (1976) met o.a. Brussel en Kom Jeanine (schenk ons nog ’s in), de eighties come back LP ‘Melancholie’ (1984 - met Tars Lootens) met o.a. Wat gebeurde er met Wim? en Vierhoog in de wolken, en de verzamel-CD ‘Mooie dagen’ (1989) met alle klassiekers tot dan. Op 65-jarige leeftijd kwam Johan vorige zomer weer boven water met de CD ‘Tussen een glimlach en een traan’ met pareltjes als de titeltrack, Is er een dokter?, Einde seizoen en Het meisje aan de balie heette Lente.

Johan Verminnen   Johan Verminnen

We geven het dus toe; dit verslag is wellicht ietsjes bevooroordeeld wegens iets te veel fan van zijn muziek. De man bepaalde in de seventies samen met ander langharig tuig als Raymond, Kris De Bruyne en Wim De Craene de Sturm und Drang jaren van ondergetekende die in de huiskamer net iets te veel ‘k zie zo geiren mijn duivenkot van de gekbekkende cowboy Bobbejaan Schoepen en Marina van Rocco Granata had moeten ondergaan.

De pionier van het Vlaamse chanson was vanuit thuisbasis Hansbeke samen met broer Paul langs de kleine wegen via Nazareth Kruishoutem binnengereden en had gezien dat het er goed is om te wonen, wat hem de ironiserende kwinkslag: ‘Jullie hebben allemaal veel eieren verkocht? Ik wens het jullie toe’, ontlokte. Verminnen heeft nooit de Grote Emoties geschuwd: verdriet, rouw, medelijden, melancholie, maar ook ambiance, liefde (de Moederkloek Aller Gevoelens), hoop en vertrouwen in de toekomst. Ze bepaalden allemaal weer zijn bindteksten en zijn liedjes. Ondersteund door klasbakmuzikanten (Bert Candries aan gitaren, Leo Caerts aan keyboards, Marc De Boeck aan o.a. accordeon, mandoleon en Gert Meert aan drums), wisselde Johan materiaal uit zijn laatste CD af met klassiekers geput uit zijn carrière die intussen 48 jaar overspant.

Vóór de pauze onthielden we vooral de hommage aan zijn ‘Brussel’, het indrukwekkende ‘Lampedusa’ over de bootvluchtelingen en het saluut aan vrienden-muzikanten die er niet meer zijn: ‘Ouwe platen, ouwe maten’. Het vlotte ‘Mama, wat doen ze me aan?’ had dan weer iets mee van ‘What have they done to my song, ma?’ van Melanie. Is er een dokter? deinde op een zacht deinende reggae met heerlijke accordeon. Het eerste deel werd afgesloten met een sterke versie van een wereldsong die Johan schreef toen hij 21 jaar jong was en die nu nog altijd goose bumps veroorzaakt: ‘Een of andere dag’ (toen opgenomen met Toots Tielemans op mondharmonica).

Na de pauze en een verkwikkend glas rode wijn kwam Johan nog meer op dreef. De bindteksten die goed gedijden op zijn stem, werden nog meer doorleefd. Het publiek ging mee in de verhalen over zijn vader die danste tot de trouwringen de buurvrouwen van de vingers gleden, de geboorte van zijn dochter Paulien dertig jaar geleden en hoe hij diezelfde avond nog een concert had gegeven in Haacht, het gevoel opa zijn van Boas (‘Ik zal hem alles geven wat Paulien hem verbiedt’). Passeerden de revue, het wondermooie ‘Meisje aan de balie (Lente)’, een werkelijk outstandig performance van ‘Met zeven aan tafel’, het eresaluut aan Pierre Rapsat ‘Alle dromen zijn van ons’ en het intimistische ‘Einde seizoen’. Met de bissen ‘Laat me nu toch niet alleen’ (neen, jonge rakkers, dit is geen liedje van Clouseau, maar van de meester zelve) en ‘Rue des Bouchers’ pakte Johan de zaal volledig en definitief in.

Na het concert durfde ondergetekende het aan om Johan te bedanken tijdens zijn signeersessie in de foyer van de Kruishoutemse cultuurtempel De Mastbloem. Johan retourneerde oprecht met dank voor de ontvangst en de mooie avond. Ik heb hem meteen een pint getrakteerd. Bedankt, Johan, voor de muziek.

 

Playlist

  • Tussen een glimlach en een traan
  • Brussel
  • Ouwe maten
  • Wim
  • Lampedusa
  • Mooie dagen
  • Mama, wat doen ze me aan?
  • Is er een dokter?
  • Café der blije harten
  • Eén of andere dag

 

  • Over zeeën en meren
  • Ik wil de wereld zien
  • Het meisje aan de balie heette Lente
  • De Musette
  • Met zeven aan de tafel
  • Alle domen zijn van ons
  • Vierhoog in de wolken
  • Paulien
  • Einde seizoen

 

  • Laat me nu toch niet alleen
  • Rue des Bouchers

 

Deze website maakt gebruik van cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer info