Verslagen

Verslag Flying Pickets: Pickets pieken in Mastbloem

Share

DSC 0248

De eerste internationale act van VZW Cultuurkruis in Kruishoutem. Mannen met stemmen, mannen die a capella en close harmony in de tachtiger jaren op de Europese kaart zetten met hits als ‘Only you’, ‘When you’re young and in love’ en ‘Who’s that girl ?’. Dertig jaar later is de bezetting grondig gewijzigd, maar de sprankelende stemmen zijn gebleven. De actuele bandleden werkten samen met Zucchero, Billy Bragg, Bobby McFerrin, Chrissie Hynde (The Pretenders), The Pet Shop Boys, Cliff Richard, Diana Ross, George Michael en Robbie Williams. Namen om van te duizelen en dat was het ook op zaterdagavond 17 november. Overigens geen toeval. Daags voordien hadden The Pickets doorgedreven gerepeteerd in de zaal, die ze trouwens omschreven als ‘a nice little venue’ en vier uur vóór aanvang hielden ze een grondige soundcheck.

Ze namen het publiek mee op een roller coaster van hits uit veertig jaar popmuziek. Zonder meer Indrukwekkend: de duo aanpak van ‘Roxanne’ door human bass ‘n’ drum beatbox Chris Brooker en Simon John Foster. Ook kleinere hits van weleer haalden ze van onder het stof. Wat te zeggen van het bloedstollend mooie ‘Something inside so strong’ een seventies rarity van Labbri Siffre, met erna een naadloze, politiek gekleurde overgang naar Paul Simon’s ‘You can call me Al’’. Eventjes toonden de Flying Pickets (‘de vliegende piketten’) waar ze hun naam hadden vandaan gehaald dertig jaar geleden: uit hun sociale bewogenheid met de mijnstakers tegen de Regering van Iron Lady Maggy Tatcher. Nog een verrassende keuze, het lichtvoetige ‘The only way is up’ sloot het eerste deel af.

Na de pauze begeesterden de Pickets nog meer met hun geslaagde choreografie, humoreske bindteksten en prachtvertolkingen van ‘Walking the dinosaur’, ‘Long train’ en het magistrale ‘Working in a coalmine’, waarbij de charismatische Michael Henry de zaal deed ‘fantastic knippen’. Andere hoogtepunten: ‘An Englishman in New York’ en vanzelfsprekend ‘Only You’, als eerste bis. Een stomend ‘Mama Loo’ zette de Mastbloem bijna in lichterlaaieIt was a funky party with the Flying Pickets indeed ! Thanx lads !

Playlist

  • Everyday is a winding road (Sheryl Crow)
  • (You’re love is lifting me) higher and higher (Jackie Wilson)
  • Crazy love (Van Morrison)
  • Roxanne (The Police)
  • Let me entertain you (Robbie Williams)
  • Something inside so strong (Labbri Siffre)
  • You can call me Al (Paul Simon)
  • Price tag (Jessie J)
  • Fast car (Tracy Chapman)
  • The only way is up (Yazz)
  • Long train (The Doobie Brothers)
  • Master blaster (Stevie Wonder)
  • Mama used to say (Junior)
  • Working in a coalmine (Lee Dorsey)
  • The power of love (Huey Lewis and the News)
  • Beautiful (Christina Aguilera)
  • Black Betty (Ram Jam)
  • Walking the dinosaur (Was Not Was)
  • An Englishman in New York (Sting)
  • Only you (Yazoo)
  • Mama Loo (Les Humphries Singers)

Bekijk de foto's hier.

Verslag Kamagurka: Sprook

Share

Kama kwam

Uit diverse hoeken had men ons gewaarschuwd: 'Ge weet niet waaraan ge begint mee Kama !' Dat bleek serieus mee te vallen. Luc Zeebroeck toonde zich een ware gentleman-entertainer van de bovenste plank.

Jeroen Pater

Om het publiek op te warmen in deze toch killer wordende herfstdagen had vzw Cultuurkruis van uit het hoge noorden standupper Jeroen Pater(zie foto hierboven) gehaald. Ofschoon diens familienaam enige zin voor religieuze spiritualiteit liet vermoeden, vlogen de beflapjes ons na tien minuten al om de oren. Sjonge jonge, waren we hier toch (b)effe van onze melk ! Een culture clash down south katholiek Vlaanderen ! Nou moe ! De pauze was dan ook welgekomen om even op adem te komen.

Kamagurka

Waarna tijd voor het grote werk. Kama nam ons mee in zijn sprookjesbos (met twee bomen !), lekker absurde nonsens, interactie met het publiek, improvisatie, woordspelingen. Kama trok alle registers open. Ervaring en talent; een unieke combinatie die het jonge geweld in stand up comedy land zonder meer het nakijken geeft. Of hoe humor ook leuk kan zijn zonder grof te wezen. Kama zelve: 'Ik ben er hardnekkig aan verslaafd om de mensen te laten zien hoe absurd deze wereld is. Humor is daarvoor een fantastisch middel. Daarmee kun je zware dingen op een lichte manier brengen. Ook volwassenen mogen af en toe eens kleine kinderen zijn. En volwassenen mogen ook af en toe eens keihard lachen.' Dat was op zaterdag 22 september het geval in de Kruishoutemse Mastbloem. Met dank aan Kama !

Bekijk hier de foto's.

Verslag: Günther Neefs - 21 jaar ver

Share

Günther Neefs

VZW Cultuurkruis poogt een brede en populaire waaier van culturele optredens te verzorgen. Waar Freddy De Vadder vorig jaar het ene uiterste daarvan was, staat Günther Neefs aan het andere end van dit spectrum. We wisten reeds dat de populaire zanger een indrukwekkend warme stem heeft, maar dat hij ook zo’n entertainer was als afgelopen zaterdag bleek, was voor vele aanwezigen toch wel een zéér aangename verrassing.

Op 21 september (zijn verjaardag) van vorig jaar bracht Neefs na 21 jaar zingen en toeren door Vlaanderen de CD - u raadt de titel al - ’21’ uit. Het album puilt uit van goed in het oor liggende popmuziek, samen gepend met illustere songsmeden als Ronny Mosuse, Frank Vanderlinden (De Mens), Jan Leyers, Bart Peeters en Hugo Matthysen.

Günther putte hieruit rijkelijk in zijn tour de chant te Kruishoutem. Al na een paar liedjes at het publiek uit zijn hand. Hij jongleerde met de reacties in de zaal, bespeelde die meesterlijk, nam zelfs even een camera over om ermee op de tribune te gaan laveren, gaf een paar vrouwelijke fans vleugels en de vrijgezellenvond van hun leven (hopelijk gaat het huwelijk nog door) en leidde op de tonen van het hilarische “as gaa paast dat de paas aan aa paast , paast dan mo gaa iet anders” zowaar de polonaise in de zaal én op de tribune. Nooit vertoond in Kruishoutems cultuurtempel !

Ook na het gesmaakte concert toonde Günther zich zonder meer de charmantste muzikale gast die we tot op heden in de Eigemeente mochten inviteren; vlotte signeersessie en een onderhoudende babbel met de aanwezigen in de foyer. Samen met de bestuursleden van VZW Cultuurkruis trok de Vlaamse Topper ruim na middernacht moe, maar voldaan de deuren van de Mastbloem achter zich dicht. Oprecht bedankt Günther ! Je stond inderdaad garant voor gracieus genieten !

Bekijk hier de foto's.

Verslag: ‘Helden’

Share

Het ontmoetings- en cultuurcentrum van Kruishoutem draagt de naam ‘De Mastbloem’. Dat is niet toevallig. In de zeventiende eeuw floreerde in de Eigemeente immers een toneelgezelschap onder dezelfde naam. Het was dan ook niet meer dan normaal dat VZW Cultuurkruis vroeg of laat theater op de bühne van de Kruishoutemse cultuurtempel zou brengen.

Op zaterdag 26 november was het zo ver. Jaak van AsscheTuur De Weert en Arnold Willems kwamen het stuk ‘Helden’ opvoeren. Het is een torenhoog cliché, maar steeds weer waar dat de Grootste Artiesten de vriendelijkste personaliteiten blijken te zijn. Dit was ook nu het geval; van bij hun aankomst waren de drie topacteurs de gemoedelijkheid zelve. Jaak haalde meteen herinneringen op aan zijn opnames in Wannegem voor de gesmaakte TV-reeks ‘De Ronde’, de drie heren waren trouwens eenstemmig opgetogen over de voortreffelijke infrastructuur van Kruishoutems cultuurcentrum. Wat een verschil met Freddy De Vadder die het in april nog aandurfde ‘De Mastbloem’ met een zwemkom te vergelijken ! Den onnozelen kwiet !

‘Helden’ is Stany Crets’ enscenering van ‘Le vent des peupliers’ (2003) van Gérald Sibleyras. Het werd in 2005 vertaald door Tom Stoppard en groeide uit tot een bekende en gesmaakte komedie over de ‘vergankelijkheid des levens’. Crets waagt zich niet over één nacht ijs met deze voorstelling. Het stuk bewees onder meer in London een heuse publiekslieveling te zijn. Nochtans is het thema allesbehalve hip. Sibleyras voert drie oud-strijders op die de dood afwachten in een rusthuis voor ex-soldaten. Er rest hen niet veel meer dan te bakkeleien over de fratsen van hun verzorgster alias zuster Madeleine of mee te wiegen met de populieren aan de overkant van het rusthuis.

Helden

Crets vroeg aan drie klasbakken om die oud-strijders te vertolken. Jaak Van Assche (°1940), Tuur De Weert (°1943) en Arnold Willems (°1932) kwijten zich meesterlijk van die taak. Elk hebben ze een rijke theater-, televisie- en filmcarrière achter de rug. En geen van hen denkt eraan om hun geliefde ambacht te verlaten en te verruilen voor een zitje achter het raam van, bijvoorbeeld, een rusthuis. Een stuk over rusthuisbewoners spelen, dat kan gelukkig wél. En hoe! De drie zijn gepokt en gemazeld in het goochelen met woorden, spelen met uitdrukkingen en virtuoos inzetten van hun lichaamstaal.

Regisseur Crets ruggensteunt zijn zilvergrijs trio door hen in een sober en tegelijkertijd adequaat decor te plaatsen. De drie mannen ‘verbabbelen’ de tijd op hun favoriet terras. Dus poot Crets een eenvoudig houten podium op het podium neer. Voilà, een terras. De achtergrond bestaat uit een blauw scherm. Met daarop het woord ‘lucht’. Niet alleen een verwijzing naar de lucht boven en omheen het terras. Maar evengoed een subtiele referentie aan wat de drie oud-soldaten mankeren in hun leven: lucht.

Daar ontbreekt het de voorstelling zelf allerminst aan. Precies omdat Crets het stuk heel eenvoudig ensceneert. Bovendien zijn de personages rijker dan karikaturen. Uit en door hun geredetwist ontstaan drie bonte portretten van drie mensen die hebben gevochten aan het front en nu strijden tegen de verveling. Door reisplannen te smeden, avontuurlijke dorpswandelingen uit te stippelen, rusthuiscomplotten te onderzoeken en, vooral door voor elkaar een (weliswaar zeurende) steun en toeverlaat te zijn.

Door deze oudere acteurs zo respectvol en rustig te regisseren en ruimte aan hun spelgoesting te geven, ontstaat een mooi en aandoenlijk portret van het ouder worden. ‘Helden’ is geen zaagstuk, maar een prachtstuk. Over de kracht, wijsheid, humor en deugddoende rust van oudere mensen. Maar ook over de kunst om de schoonheid van het leven uit de kleinste dingen te puren. Zoals bijvoorbeeld van onversneden spelerstoneel genieten op een koude novemberavond. Bedankt Jaak, Arnold en Tuur ! (verslag op basis van theaterrecensie van Els Van Steenberghe).

U kan de foto's hier bekijken.

Deze website maakt gebruik van cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer info