Nieuws

Welkom op de website van VZW Cultuurkruis. Uw partner voor een gezellige culturele avond.

VERSLAG LADY LINN AND HER MAGNIFICENT BIG BAND

Share

Het podium van CC De Mastbloem stond eivol, eens Lady Linn haar 16-koppige big band er een plaats had gegeven. Even vreesden we dat ze het dak van de Kruisemse cultuurtempel eraf zouden blazen, maar het bleek al vrij vlug mee te vallen. Trouwens, zoals steeds stelde VZW Cultuurkruis gratis dopjes ter beschikking voor de overgevoelige oortjes. Al vijftien jaar lang serveert Lien De Greef met haar Magnificent Seven swingnummers en soulvolle poppy songs. Sinds haar doorbraak in 2009 heeft ze vijf albums op haar naam staan. Ze kon in de loop der jaren een gouden plaat, een platinum plaat, drie MIA’s, een Radio 2-zomerhit en een heel gesmaakte passage in de populaire tv-show ‘Liefde voor Muziek’ aan haar palmares toevoegen. Tijd dus voor een feestelijke terugblik, waarbij la Linn haar Seven uitbreidde tot Sixteen. Een big band m.a.w. met frisse arrangementen van nieuwe en oude nummers, en met als ultieme toetssteen haar laatste prachtalbum ‘Black Swan’, geproduced door niemand minder dan de Engelse soul-folker Jonathan Jeremiah, die in 2011 doorbrak met de full-CD ‘A solitary man’ (en de radiohit ‘Happiness).

Lady Linn & Her magnificent Big Band

Lady Linn en her Magnificent Big Band nam de Mastbloem in met gratie en met een ontwapenende naturel. Veel blazers: trombones, saxen en trompetten. Verder toetsen, bas en drum. Allen gehuld in zwart T-shirt met twee imposante gouden letters L op de borst. De band speelde voor een aantal imposante zilveren glittergordijnen. Helemaal in de sfeer van de ballroom parties uit de vorige eeuw. De muzikanten, ondersteund door een uitstekende geluidtechnicus, kregen enkele staande ovaties. Tijdens a stripped naked to the bone versie van ‘I don't wanna dance’ (enkel vocals, contrabas en sax) kon de Lady zelfs het risico nemen om de zang over te laten aan het publiek. De Eddy Grant-cover I don't wanna dance’ was trouwens haar allereerste hit van haar debuutalbum ‘Here we go again’ uit 2008. Het aanstekelijke ‘That’s allright’ uit dezelfde plaat kreeg een uitgebreide versie met ruimte voor diverse solo’s. Uit haar tweede album ‘No Goodbye at all’ plukte ze ‘Cry baby’ met een geslaagde drumset voor Domenico Verderame, die zelfs bijna het niveau van Kruisems eigenste Janimal Verzele haalde ! Veel nieuw werk, zoals het heerlijke up-tempo ‘You + Me (we are as one two birds of a feather)’, dat ook in de bissen nog ’s terugkwam. Andere hoogtepunten: de intimistische radiohit ‘Afraid to lose you’, normaal in duet met producer Jonathan Jeremiah, het zonnige ‘Everlastin’ over haar kindertijd (toen ze naar ‘foute’ muziekjes als ‘Maria Magdalena’ en ‘J’aime la vie’ luisterde) en het melancholische ‘Walking in the rain’. Tijdens de bissen kwam ook ‘Here we go again’, ooit door Bart Peeters tijdens ‘Liefde voor muziek’ gecoverd, aan bod. De jarige Lien De Greef werd op het einde van een geslaagde set getrakteerd op een fleurig cadeau van bloemenmeisje Guy. Moe, maar tevreden trok voorzitter Herwig die nacht de deur van de Mastbloem achter zich dicht.

Bekijk de foto's hier.

VERSLAG TONEEL ‘SLACHTINGE’ VAN THEATERMAKERY HET EENZAME WESTEN

Share

Theatermakery - Hte eenzame westen - De Slachtinge

Twee echtparen komen bij elkaar om een akkefietje dat zich voordeed tussen hun zoontjes te bespreken. Wat begint als een vriendelijk onderonsje ontaardt naarmate de rumflessen geledigd worden en de geesten verhit raken in een verbale bokspartij. Een tragedie en een komedie in één. In 2011 maakte Roman Polanski er een film van met de toch wel tot de verbeelding sprekende naam ‘Carnage’ (bloedbad) en met een ware top cast: Jodie Foster, Kate Winslet, de geniale Christoph Waltz (denk aan zijn glansrol als kolonel Hans Landa in Inglourious Basterds’) en John C. Reilly.

Theatermakery ‘Het Eenzame Westen’ zorgde voor een West-Vlaamse adaptatie. Vier ijzersterke acteurs vullen de bühne: Lien De Graeve, Mathias Sercu, Tom Ternest (tevens artistiek leider) en Maaike Cafmeyer. De afgelopen winter brachten ze ‘Slachtinge’ in een 40-tal zalen. Hun komst naar Kruishoutem was de aftrap van hun tweede theatertournee met het stuk na een onderbreking van een drietal maanden. Vandaar dat het decor reeds vrijdag werd opgebouwd in CC de Mastbloem en de auteurs op zaterdagvoormiddag een doorgedreven repetitie hielden, kwestie van dialogen en interactie opnieuw in de vingers te krijgen.

Kruishoutem ligt in het linguïstieke overgangsgebied tussen Oost- en West-Vlaanderen. Het theatergezelschap was daarom zo vriendelijk om een verklarend woordenboekje met West-Vlaamse woorden en uitdrukkingen te laten uitdelen. Er was tijdens het toneelstuk ook een boventiteling voorzien ter vertaling van … Duitse tekstdelen. Dit alles droeg uiteraard bij tot de nodige tongue in cheek om de ‘Slachtinge’ met een humorsausje mild verteerbaar te maken.

Lees meer...

VERSLAG MUSICAL ‘GOODBYE NORMA JEANE’

Share

Door de subsidiebesparingen in de cultuursector worden theatergezelschappen gedwongen out of the box te denken en de veilige cocoon van de grote schouwburgen achter zich te laten. Met kleinere, maar strakke producties worden nu ook de cultuurcentra van provinciesteden aangedaan. Voorzitter Herwig had vorig jaar opgemerkt dat Judas Theaterproducties een kleine, maar fijne musical aan het klaarstomen was over de laatste avond van filmdiva Marilyn Monroe (1926-1962), met de toppers Ann Van den Broeck, Anne Mie Gils en Michiel De Meyer in de hoofdrollen. Bedoeling was om na try outs in het Antwerpse in de eerste maanden van 2018 de boer op te gaan. VZW Cultuurkruis sprong op de kar en haalde een primeur binnen; voor het eerst zou in de regionale driehoek Deinze-Oudenaarde-Waregem een professionele musical op de bühne worden gebracht ! Toen mannelijke hoofdroller Michiel De Meyer op de dag der Onschuldige Kinderen 2017 (28 december 2017) dan ook nog de 4de editie van Steracteur Sterartiest won, was de zaal meteen uitverkocht.

Musicals verhouden zich tot populaire muziek als opera tot het klassieke werk. You love it or you hate it. Wat het zou worden, was dus ook voor VZW Cultuurkruis eventjes afwachten. De professionaliteit echter waarmee ’s namiddags de set werd opgesteld en sound and vision werden uitgetest, deed het beste verhopen.  Tot 10 minuten vóór de deuren openden, deden Ann, Anne Mie en Michiel nog een doorgedreven soundcheck. Het was de voorbode van wat de musicalopvoering zelf zou worden: professioneel, doorleefd, en zonder al die nodeloze frulletjes, vaak storend-kenmerkend voor grote bombarie-producties. Geen groot live orkest, alleen een piano en een trompet. Geen uitgebreide cast, maar drie klasse-acteurs. Geen kostuumwissels met schitterende jurken, maar eenvoudige en functionele plunjes.

   

Lees hier verder. Bekijk hier de foto's.

VERSLAG DE SCHEDELGEBOORTEN - NU WEL !

Share

Muzikaal cabaret sloot ons 9de werkjaar af. Vooraleer de laatste act van 2017 het podium innam, viel VZW Cultuurkruis evenwel in de prijzen. De Kruishoutemse afdeling van ‘Vrouw & Maatschappij - CD&V politica’ - de grootste politieke vrouwenbeweging van het land - reikte haar eerste Oscarla Award uit aan VZW Cultuurkruis als meest vrouwvriendelijke lokale culturele speler. De programmatie 2018, waarin gestreefd wordt om vooral vrouwelijke artiesten naar de Mastbloem te halen, was the reason why. Het waren de lokale Vrouw & Maatschappij bestuursleden Eveline Delbaere en Lut Follens die de award uitreikten.

DSC 0879

Wouter van Lierde, Francis Wildemeersch, Danny Van Rietvelde en Saint-Marteau - alias de Schedelgeboorten - waren vervolgens aan beurt. Het kwartet beklaagde zich aanvankelijk wel eventjes over de eerder frisse temperatuur in de Kersoudemse cultuurtempel en over een niet zo smarte phone, maar na een afwachtende ronde van een tiental minuutjes vonden de heren en het publiek elkaar in een wollig-warme koestering.

Het is inderdaad eerst eventjes aarzelen om binnen te stappen in de koldereske wereld die de Schedelgeboorten creëren, maar eens je de swing aanvoelt en in de mood raakt, is daar snel de bevinding dat je als toeschouwer te maken krijgt met fijnzinnige teksten en rake humor.  De snelle onderlinge interactie, de mimiek, timing en frasering van woord, zang en geluid hebben de Schedelgeboorten bijgeschaafd tot een haast 100% perfectie die de show draagt en vaart geeft. Het deed trouwens deugd aan het reeds enigszins onregelmatig kloppende hart om te merken dat humor ook nog mogelijk blijkt te zijn zonder de vuilbekkerij die bon ton is geworden bij nogal wat stand-uppers.

De Schedelgeboorten slaan spijkers met koppen. Vakkundig lachen met de pijn van het zijn”, schreef De Standaard. Wie zijn wij om dit tegen te spreken ?  Bedankt Heren Schedelgeboorten ! Moe, maar tevreden sloot een tevreden voorzitter Herwig die nacht de deur van de Mastbloem achter zich. Op naar 2018 ! Dat wordt: ladies first !

Bekijk hier de foto's van het optreden.

Subcategorieën

Deze website maakt gebruik van cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer info