VERSLAG MUSICAL ‘GOODBYE NORMA JEANE’

Door de subsidiebesparingen in de cultuursector worden theatergezelschappen gedwongen out of the box te denken en de veilige cocoon van de grote schouwburgen achter zich te laten. Met kleinere, maar strakke producties worden nu ook de cultuurcentra van provinciesteden aangedaan. Voorzitter Herwig had vorig jaar opgemerkt dat Judas Theaterproducties een kleine, maar fijne musical aan het klaarstomen was over de laatste avond van filmdiva Marilyn Monroe (1926-1962), met de toppers Ann Van den Broeck, Anne Mie Gils en Michiel De Meyer in de hoofdrollen. Bedoeling was om na try outs in het Antwerpse in de eerste maanden van 2018 de boer op te gaan. VZW Cultuurkruis sprong op de kar en haalde een primeur binnen; voor het eerst zou in de regionale driehoek Deinze-Oudenaarde-Waregem een professionele musical op de bühne worden gebracht ! Toen mannelijke hoofdroller Michiel De Meyer op de dag der Onschuldige Kinderen 2017 (28 december 2017) dan ook nog de 4de editie van Steracteur Sterartiest won, was de zaal meteen uitverkocht.

Musicals verhouden zich tot populaire muziek als opera tot het klassieke werk. You love it or you hate it. Wat het zou worden, was dus ook voor VZW Cultuurkruis eventjes afwachten. De professionaliteit echter waarmee ’s namiddags de set werd opgesteld en sound and vision werden uitgetest, deed het beste verhopen.  Tot 10 minuten vóór de deuren openden, deden Ann, Anne Mie en Michiel nog een doorgedreven soundcheck. Het was de voorbode van wat de musicalopvoering zelf zou worden: professioneel, doorleefd, en zonder al die nodeloze frulletjes, vaak storend-kenmerkend voor grote bombarie-producties. Geen groot live orkest, alleen een piano en een trompet. Geen uitgebreide cast, maar drie klasse-acteurs. Geen kostuumwissels met schitterende jurken, maar eenvoudige en functionele plunjes.

   

In Goodbye, Norma Jeane stonden Ann Van den Broeck (Marilyn Monroe) en Anne Mie Gils (Norma Jeane Baker en haar moeder Gladys) - twee van Vlaanderens bekendste musicalactrices - ‘naakt’ te spelen, zonder franje. Van den Broeck was geloofwaardig als de onzekere vamp Marilyn, die langzaam maar zeker haar ondergang tegemoet gaat. In de Mastbloem etaleerde ze op verpletterende wijze haar acteer- én zangtalent. Ook tegenspeelster Gils stond duidelijk op de eerste rij toen beide gaven werden uitgedeeld.  En, de jonge Michiel De Meyer, die de mannelijke rollen vertolkte, had zich doorheen de reeks opvoeringen van de musical op het niveau gehesen van beide vrouwelijke coryfeeën.

Ook voor VZW Cultuurkruis was het boeken van deze act even uit de eigen comfort zone treden. Dat de meeste aanwezigen Goodbye Norma Jeane hadden weten te smaken, was een riem onder het hart. Moe, maar tevreden sloot voorzitter Herwig om 03u00 de deuren van CC De Mastbloem achter zich.  Voor hem doemde in het nachtelijke duister aan de overkant van de straat een (verkeerd geparkeerde ?) tent op.

Bekijk hier de foto's.

“Een zielroerende musical en warm pleidooi voor meer menselijkheid.” (Vlaams Musical Magazine)

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies op deze site om uw gebruikerservaring te verbeteren. Meer info